درمان ریزش مو با روش های موثر و کاربردی

به گزارش مجله سرگرمی، ریزش مو به عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی، اختلالات تیروئید،کم خونی و نوع تغذیه وابسته است. درمان ریزش مو ملزم به شناخت علت آن است.

درمان ریزش مو با روش های موثر و کاربردی

سرویس آرایش و زیبایی - ریزش مو می تواند دلایل متعددی داشته باشد. هر انسان به طور میانگین 100هزار تا 150 هزار تار مو روی سرش دارد که به شکل طبیعی روزانه 50 تا 100 تار از آنها در مرحله استراحت مو می ریزند. البته این ریزش مو طبیعی می باشد و نگران نماینده نیست، ولی اگر تعداد موهای ریخته شده، بیشتر از موهای رویش یافته باشد، فرد کاهش حجم موهایش را حس میکند و باید به دنبال درمان آن باشد.

رایج ترین دلایل ریزش مو > استرس: از دلایل اصلی ریزش مو می باشد که موجب اختلال پوست سر به صورت نازکی و ریزش موها، ناشی از ورود پیش از موعد مو به مرحله تلوژن (استراحت فولیکول های مو) می گردد. ریزش موی ناشی از استرس، دائمی نیست و می توانید با یوگا، مدیتیشن و ورزش فیزیکی دیگر، آن را به خوبی کنترل کنید.

> وراثت: اگر طاسی در ژن شما باشد، بعید است بتوانید برای توقف آن کاری انجام دهید. با وجود این، احتمال ریزش موی ارثی در خانم ها، به دلیل ترکیب ژنتیکی شان، بسیار کمتر است.

> عفونت های قارچی: عفونت هایی مثل درماتوفیتوز (کرم حلقه دار) می تواند دلیل ریزش مو باشد. بعضی از عفونت ها را می توان به مرور زمان و به شکل طبیعی کنترل کرد، اما نخست باید مشکل را تشخیص داد و سپس بهترین درمان را به موقع انتخاب کرد تا بتوان جلوی ریزش مو را گرفت.

> رژیم غذایی نادرست: رژیم های غذایی کم کالری اغلب فاقد مواد مغذی لازم هستند. در نتیجه رشد مو به تعویق افتاده، پیاز مو سست شده و مو حالت آسیب دیده و شنماینده به خود می گیرد. امگا3، اسیدهای چرب، روی و ویتامین آ موجود در مواد غذایی، از ریزش مو جلوگیری می نمایند.

> استفاده از ابزار و مواد شیمیایی حالت دهنده: بسیاری از افراد برای زیبا سازی موها از ابزار حالت دهنده و اسپری های حاوی مواد استفاده می نمایند که این حرارت و مواد شیمیایی، بافت مو را از بین می برد و آن را مستعد آسیب می نماید و ممکن است موجب ریزش مو زود هنگام گردد. تحت فشار قرار دادن و محکم بستن مو در انواع سبک های آرایش مو هم می تواند ریشه مو را تحت تأثیر قرار دهد و سبب ریزش آن گردد.

عناصر مهم و موثر در سلامت مو

> پروتئین اساس و پایه احتیاج بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد.

> کلسیم و منیزیم در گروه شیر و لبنیات به شکل فراوان وجود دارد و اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز (قند شیر) باشد، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند.

> ویتامین های گروه B یکی از راههای درمان ریزش مو است که منابع غذایی که در آنها ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین وجود داشته باشد برای تقویت مو اهمیت خاصی دارند.

> آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن، روی و سلنیوم می باشد. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی نمایند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.

روش های درمان گیاهی برای جلوگیری از ریزش مو

  • دانه های شنبلیله
دانه های شنبلیله سرشار از هورمون هایی است که به رشد موی سر و ترمیم فولیکول های مو یاری می نمایند

دانه های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد، آنها را بکوبید تا خمیری یکدست به دست آید. این خمیر را به پوست سر و موها بمالید. سرتان را با کلاه رنگ مو بپوشانید تا خمیر خشک نگردد و بین 30 دقیقه تا یک ساعت بعد، بدون استفاده از شامپو، موهای تان را با آب فراوان بشویید. این فرایند درمان را حداقل دو بار در هفته و به مدت یک ماه ادامه دهید تا نتایج مؤثر آن را ببینید.

  • آلوئه ورا
ریزش مو با تشدید آلودگی هوا بسیار شایع شده است. آلوئه ورا یک درمان خانگی برای مقابله با ریزش مو و رشد سریع آن است. خاصیت قلیایی آلوئه ورا سطح pH طبیعی پوست سر را حفظ و به رشد مو یاری می نماید همچنین می تواند مسائل مربوط به پوست سر از قبیل شوره و خارش را به نحو مؤثری کاهش دهد.

روش استفاده:برگ الوئه ورا را برش بزنید، لایه بالایی برگ را جدا نموده و ژل آلوئه ورا را جدا کنید. ژل را در مخلوط کن بریزید تا یکدست گردد، حال می توانید آنرا به پوست سر و موها بمالید. پس از 45 دقیقه تا یک ساعت، ماسک را با آب بشویید. این روش درمانی را 3-4 بار در هفته انجام دهید و نتیجه شگفت انگیز آن را ببینید.

  • پیاز
پیاز می تواند در درمان ریزش مو معجزه کند. گوگرد موجود در پیاز، گردش خون را زیاد می نماید و به رشد کلاژن یاری می نماید و خواص ضد باکتریایی دارد که عفونت های پوست سر را درمان نموده و موجب کاهش ریزش موها می گردد.

روش استفاده: آب پیاز را گرفته و به پوست سر بمالید و پس از نیم ساعت با یک پاک نماینده معمولی بشویید.

  • روغن خراطین

برای استفاده از خواص روغن خراطین برای تقویت و افزایش رشد موها، بعد از حمام چند قطره از روغن را کف سر زده و با نوک انگشتان خود ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست سر گردد. بعد از 12 ساعت میتوانید سرتان را بشوئید.

  • ریشه شیرین بیان
ریشه شیرین بیان منافذ سر را باز و فولیکول های مو را تقویت می نماید که دلیل اصلیِ ریزش مو است. این گیاه خارش پوست سر را نیز تسکین می دهد و شوره سر را نیز که از دلایل ریزش مو است را رفع می نماید.

روش استفاده: چند رشته از ریشه های شیرین بیان را یک شب تا صبح در شیر خیس کنید. ریشه های خیس خورده شیرین بیان را بکوبید تا به صورت خمیر درآید. پیش از خواب، این خمیر را به نقاط بی موی سر بمالید و صبح با شامپو سرتان را شستشو دهید. همچنین از چای شیرین بیان به این منظور می توانید بهره ببرید.

  • انگور هندی
انگور هندی سرشار از ویتامین C است و به خوبی می تواند ریزش مو را متوقف کند. انگور به حفظ سلامت پوست سر و همچنین تقویت رشد مو یاری می نماید.

روش استفاده: هسته چند حبه انگور هندی را جدا کنید و دور بیندازید و گوشت آنها را بکوبید. با خمیر به دست آمده به همراه چند قطره آبلیموی تازه، پوست سر را ماساژ دهید و اجازه دهید یک ساعت روی موهای تان بماند و سپس با آب شستشو دهید.

  • برگ ختمی یا گل ختمی
برگ و گل گیاه ختمی برای پیشگیری از ریزش مو، تقویت رشد مو، درمان موخوره و درمان شوره ی سر مورد استفاده قرار می گیرد.

روش استفاده: 12 الی 15 عدد گل ختمی را همراه 2 قاشق سوپ خوری روغن نارگیل حرارت دهید. مایع را صاف کنید و روغن روی آن را جمع کنید. یک شب تا صبح، پوست سر و موهای تان را آغشته به این معجون کنید و صبح سرتان را بشویید. برای استفاده از برگ های ختمی، تعدادی از آنها را بکوبید تا خمیری به دست آید. آن را به پوست سر و موها بمالید. پس از 30 دقیقه تا 1 ساعت با آب بشویید. این گیاه به صورت طبیعی، ریزش مو را کنترل و به تقویت آن یاری شایانی می نماید.

  • جوشانده چای
جوشانده چای در کنترل هر گونه عفونت روی پوست سر مؤثر است و برای درمان ریزش مو و تقویت مو استفاده می گردد.

روش استفاده: سه قاشق چای را در یک فنجان آب جوش بریزید تا یک چای غلیظ دم بیاید. پس از جدا کردن تفاله ها یعد ک لیموترش تازه در چای بچکانید. ابتدا موهای خود را با شامپو شسته سپس موهای خود را با این چای شستشو دهید . از این کار، از شامپو استفاده نکنید. جوشانده چای برای جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است.

ماسک های جادویی برای درمان ریزش مو

ماسک آب پیاز و سیر برای تقویت پیاز مو: نصف یک پیاز قرمز متوسط را خرد نموده و با چهار حبه سیر مخلوط کنید، سپس آنها را با دو لیوان آب و دو قاشق غذاخوری دارچین 15 دقیقه بجوشانید. پس از جوشاندن چهار روز به همان صورت در جایی بگذارید بماند سپس محلول را صاف نموده و داخل شامپو بریزید و هر بار سر خود را با آن شست وشو دهید.

تخم مرغ و آب سیب زمینی، ماسک تقویت نماینده مو:

آب سه عدد سیب زمینی متوسط را گرفته و یک عدد تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری عسل را با آن مخلوط کنید و روی موها بمالید و بعد از 15 دقیقه موهای خود را بشویید.

ماسک جو و شیر برای درمان ریزش مو: ریشه شیرین بیان یک قاشق غذاخوری آرد جو را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید آن را روی سر بمالید. بعد از دو دقیقه با آب و شامپو بشویید.

ماسک تخم مرغ و ماست برای کاهش ریزش مو و خشکی پوست سر: یک عدد تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری ماست ساده مخلوط کنید سپس یک قاشق غذاخوری روغن خردل و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه نموده وخوب بهم بزنید. حال آن را روی موها بمالید. بعد از 30 دقیقه سر خود را با آب بشویید.

نکات طلایی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن

  1. موهای خود را به صورت کشیده و به مدت طولانی نبندید و هر چند مدت به آنها استراحت بدهید.
  2. برای مراقبت از مو بهتر است همواره پوست سر و موهای خود را تمیز نگه دارید که برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن مهم است. پوست سر و موهای کثیف می توانند شوره سر و دیگر مسائل را به این ناحیه دعوت نمایند که این عوامل، قطعا ریزش مو را وخیم تر می نمایند.
  3. ریزش مو اغلب در فصل تابستان به علت تعریق بیشتر می گردد. در این مورد، به یاری یک پارچه نخی، مرتبا عرق سرتان را خشک کنید و حداقل یک بار در روز سرتان را با آب بشویید.
  4. سیلیکا و روی برای رشد مو حیاتی هستند. این عناصر به حفظ سلامت پوست سر و موها یاری می نمایند. لوبیا، خیار، انبه، کرفس، تخم کدو تنبل، صدف خوراکی و تخم مرغ منابع طبیعی این مواد معدنی هستند، پس این مواد را به طور منظم در رژیم غذایی تان بگنجانید.

شارژ 10: شارژ 10: مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

جعبه مهر: جعبه مهر: با همدیگر مهربان باشیم

منبع: setare.com
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116980

به "درمان ریزش مو با روش های موثر و کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان ریزش مو با روش های موثر و کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید