دوئینگ بیزینس : آنچه در انتظار اقتصاد دنیا است

به گزارش مجله سرگرمی، در این گزارش به مبحث قانونگذاری در تجارت ها پرداخته شده که یکی از مهم ترین نکات در کسب وکارها ست. در حقیقت هسته مرکزی پژوهش دوئینگ بیزینس سال 2020 بر پایه قانونگذاری است.

دوئینگ بیزینس : آنچه در انتظار اقتصاد دنیا است

گزارش دوئینگ بیزینس (Doing Business) سال 2020، گزارش عملکرد 115 کشور مختلف در جهان است که شامل کشورهایی با بیشترین پیشرفت در تجارت نظیر چین، هند، نیجریه، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت و اردن می گردد.

در این گزارش به مبحث قانونگذاری در تجارت ها پرداخته شده که یکی از مهم ترین نکات در کسب وکارها ست. در حقیقت هسته مرکزی پژوهش دوئینگ بیزینس سال 2020 بر پایه قانونگذاری است.

قانونگذاری در آزادی انجام کسب وکار هدف اصلی صاحبان مشاغل محسوب می گردد. آزادی حقوق کارگران و اطمینان از آزادی های اسناد عمومی در جهت شکست نخوردن در فراز و نشیب های کسب وکار، همچنین حفاظت از سرمایه گذار اولیه از مواردی است که در دوئینگ بیزینس به آن پرداخته شده است.

گاهی ممکن است قانونگذاری به اهداف اصلی شرکت ها ضربه بزند اما در بیشتر موارد به خصوص در فعالیت های تجاری دولت ها، بدون توجه به قانونگذاری نمی توان کاری را پیش برد.

دولت ها در بسیاری از اقتصاد ها، رگولاتوری را مهم ترین هدف خود قرار می دهند؛ در مسئله ای چون کارآفرینی که در حال حاضر جوامع از آن به عنوان روشی برای کسب درآمد بیشتر و اشتغال زایی یاد می نمایند نیز قانونگذاری را سرلوحه خود قرار می دهند.

هر چه قانونگذاری از سوی کارآفرینان نادیده گرفته گردد یا آنها، رگولاتوری را محدودیتی برای کار خود بدانند؛ باز هم به آن احتیاج خواهند داشت. گزارش دوئینگ بیزینس ثابت می نماید که قانونگذاری در توانایی انجام کسب وکارهای آزاد کارآفرینان محدودیتی ایجاد نخواهد نمود.

با این همه، مالیات هایی که پس از فرایند قانونگذاری ثبت می شوند، خود مسئله ای برای به دست آوردن فرصت های تازه به حساب می آیند. به نظر می رسد سرمایه گذاران خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در مناطقی که اقتصاد آنها قانونمند است، ندارند.

پژوهشگران دوئینگ بیزینس به این نتیجه رسیده اند که شیوه قانونگذاری در 12منطقه از 190 کشوری که اقتصادشان مورد آنالیز قرار داده شده، تغییر نموده است. تحلیلگران دوئینگ بیزینس متوجه شده اند که قانونگذاری به کسب وکارها جرأت آزادی انجام کار های تجاری را می دهد.

دوئینگ بیزینس همچنین داده ها را جمع آوری و منتشر می نماید. شاخص هایی که دوئینگ بیزینس در رگولاتوری آنها را آنالیز نموده مقیاس هایی چون استخدام و ساعات کاری را نیز در برمی گیرد.

قانونگذاری کسب وکار: بنچ مارکینگ

بنچ مارک های دوئینگ بیزینس در قانونگذاری کسب وکارها و استفاده خاص از استانداردها تاثیر گرفته است. دوئینگ بیزینس کشورهای مختلف را از نظر بنچ مارکینگ رتبه بندی نموده است.

براساس داده های پایگاه داده ای دوئینگ بیزینس، نیوزیلند با نمره 86.2 ، رتبه اول را در قانونگذاری کسب وکار دارد، سنگاپور و هنگ کنگ رتبه های بعدی را دارند. ایران با نمره 58.5 رتبه 127 را دارد.

براساس استانداردهای دوئینگ بیزینس 20 اقتصاد برتر از کشورهای OECD هستند. با این حال، در این 20 اقتصاد برتر جهانی، 4 کشور از آسیای جنوبی و اقیانوسیه، 2 کشور از اروپا و آسیای مرکزی، همچنین یک کشور از خاورمیانه و آفریقای شمالی و یک اقتصاد از منطقه ساحاران آفریقا ست.

داده های دوئینگ بیزینس 2020 چه چیزی را نشان می دهد؟

زمانی که اقتصاد هایی که کمترین واردات را دارند سریع تر از دیگر اقتصادها عمل می نمایند، آنها به کاهش شکاف میان واردات و صادرات برای توسعه فکر می نمایند.

تحقیقات نشان می دهد رابطه میان قانونگذاری واردات و صادرات، رابطه مستقیمی با شکاف کشورهای در حال توسعه و آمریکا دارد. اقتصاد کشورهای در حال توسعه به واسطه ورود کالاها از آمریکا، دارای فضاهایی خالی است.

دوئینگ بیزینس 2020 در کوشش است تا فاصله میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را کشف کند. داده های دوئینگ بیزینس 2020 نشان می دهد که اقتصادهایی با واردات کم و زیاد در شروع یک کسب وکار با یکدیگر متفاوت هستند.

همچنین جریان درآمدی از اهمیت بسیاری در اقتصاد جهانی برخوردار است. به عنوان مثال، تفاوت کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و جهان سوم، در همین جریان درآمدی معنا پیدا می نماید.

کشورهایی که جریان درآمدی کمی دارند، در ساختار قانونگذاری نیز با مسائلی روبرو می شوند. داده های دوئینگ بیزینس 2020 نشان می دهد که کارآفرینانی که در اقتصادهای کم درآمد فعالیت می نمایند، تقریبا 50 درصد از درآمد خود را برای راه اندازی یک کمپانی صرف می نمایند، در صورتی که کارآفرینانی که در کشورهایی با اقتصاد پر درآمد فعالیت می نمایند، تنها 4.2درصد از درآمدشان را برای راه اندازی شرکت استفاده می نمایند.

کشورهای در حال توسعه با اقتصاد کم درآمد سرمایه بالایی ندارند در نتیجه هزینه هایشان بیشتر از کشورهایی با اقتصاد پر درآمد است. جمعیت بزرگسالان در اقتصادهای کم درآمد کمتر از 3 درصد است اما در اقتصادهای پر درآمد جمعیت بزرگسالان بیش از 22 درصد است.

تعداد ساعات کاری نیز در اقتصادهای پردرآمد و کم درآمد تفاوت های بسیاری دارد. ساعات کاری در اقتصادهای کم درآمد 275 ساعت است در مقابل اقتصادهای پر درآمد 149 ساعت کار می نمایند. علاوه بر اینها نحوه محاسبه مالیات در کشورهایی با اقتصاد کم یا زیاد با یکدیگر فرق دارد.

اگرچه در گزارش سالیانه دوئینگ بیزینس سعی شده بسیاری از مسائل نظیر فسادهای مالی و قسمت های تیره رگولاتوری مطرح گردد، با این وجود در بعضی از اقتصادها اطلاعات نادرستی در بخش های خصوصی و دولتی وجود دارد که دوئینگ بیزینس نتوانسته آن را در گزارش خود بسنجد.

داده ها حاکی از آن است که 20 مالی که کمترین رتبه را در گزارش سالانه مالی دوئینگ بیزینس داشته اند، بیشترین میزان از فسادهای مالی در تراکنش های بین المللی را داشته اند.

عملکرد پیشرفت مالی

در این گزارش به 10 اقتصاد با پیشرفت مالی اشاره شد. این 10 اقتصاد با عملکرد بهبودیافته، عربستان سعودی، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت، چین، هند و نیجریه هستند. این اقتصادها از سال 2018 تا به امروز پیشرفت خوبی در قانونگذاری داشته اند.

کوشش های این کشورها باعث شده بتوانند تمرکز خود را در شروع کسب وکارها همچنین تراکنش با مرزهای خارج از کشورشان بگذارند. اردن و کویت به تازگی در لیست برترین اقتصادهای توسعه یافته قرار گرفته اند.

نیجریه برای دومین بار در لیست 10 کشور بهبودیافته حضور دارد. هند، به واسطه اقتصاد کشاورزی و مواد خام خود برای سومین سال متوالی در این لیست وجود دارد. سال گذشته کلمبیا، مصر و گرجستان نیز در این لیست بودند.

براساس داده ها، هند در حال گسترش اندازه اقتصاد خود با کوشش هایی ستودنی است. بحرین رتبه نهم در قانونگذاری را دارد و چین و عربستان سعودی در رتبه های بعدی هستند. چین و هند در لیست 10 اقتصاد در حال بهبود رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

در این میان دولتمردان هند و چین نیز کوشش می نمایند رتبه مالی کشورشان را افزایش دهند؛ همانطور که معاون رئیس جمهور هند کمپین در هند بسازید را راه اندازی نموده است.

کمپین Make in India با تمرکز بر جاذبه های سرمایه گذاری خارجی، به سرمایه گذاران خارجی اطمینان می دهد که محصولاتی که در هند ساخته می شوند، کیفیت خوبی دارند. برای همین هم در بخش فراوریی سعی دارد سرمایه گذار خارجی جذب کند. هدف دولت هند در سال 2015 این بود که در سال 2020 جزو 50 اقتصاد برتر باشد.

در سال 2019 اقتصادهای مختلف چه چیزی را از دست دادند؟ چه چیزی به دست آوردند؟

در سال 2018 و 2019 ، دوئینگ بیزینس 294 تجارت را از نظر قانونگذاری آنالیز کرد. چیزی که بیش از همه در اقتصاد کشورهای مختلف تاثیر داشت، پلتفرم های آنلاین بود که احتیاجمند قانونگذاری بودند.

کاهش مالیات، قدرت زنجیره های تامین و فرآیند رجیستر شدن در این بین مورد آنالیز قرار گرفتند. در فرایند قانونگذاری باید به حمایت سرمایه گذاران و لجستیک بین المللی معاملات توجه کرد. توگو در این میان جزو 5 اقتصاد برتر با درآمد پایین بود.

اردن، تاجیکستان و کنیا در سالی که گذشت قابلیت های آنلاین خود را به نمایش گذاشتند. یکی از رایج ترین فیچرها در سالی که گذشت، اعتبارات بود. 6کشور در حال توسعه نیجریه، سنگال و توگو توانستند اعتبارات خوبی به دست آورند و داده های تاریخی خوبی را جمع آوری نمایند.

با داده های اعتباری بیشتر و داده هایی که از منابع جایگزین به دست می آید، این 3کشور اقتصاد خود را در صندلی های بالاتری قرار دادند. 11 اقتصاد در جهان توانستند تغییراتی را در قوانین کارمندیشان ایجاد نمایند.

گروه پر درآمد OECD رکورد خود را در به اشتراک گذاری داده ها شکستند و قوانین جدیدی را برای کارمندان در نظر گرفتند. اتریش ساعات کاری خود را به 60 ساعت در هفته رساند و مجارستان به صاحبان مشاغل اجازه داد 400 ساعت در سال از کارمندان خود کار بکشد.

قوانین کارمندی برای بیشتر کشورها به گونه ای است که کارمندان از کار خسته می شوند اما صاحبان مشاغل از سود به دست آمده لذت می برند. با این حال قانونگذاری های جدید در مسائل کارمندی باید به شیوه ای محبت آمیز و منطقی باشد.

به همین خاطر هم جمهوری اسلواکی زمان استراحت کارمندان خود را زیاد کرد. اسلواکی به کارمندان اجازه می دهد در یکی از روزهای کاری هفته یک روز و یک شب استراحت نمایند. البته قوانین کاری، اعم از ساعت کار، بیمه بیکاری و پرداخت های ماهیانه بسته به اولویت ها تغییر می نماید.

دوئینگ بیزینس 2021 شامل چه چیزهایی می گردد؟

دوئینگ بیزینس 2021 شامل تعامل میان دولت ها و محاسبه شاخص های تجاری آنها می گردد. این داده ها تاثیر تمرکز بر بخش ساختاری اقتصادهای مختلف را بیان می نماید و سپس به بحث قانونگذاری می پردازد. از سال 2015 تا 2021، دوئینگ بیزینس بهترین و بدترین عملکرد رگولاتوری را مشخص می نماید.

تاثیر رگولاتوری بر کسب وکارها

از سال 2003 تقریبا 4000 مقاله از دوئینگ بیزینس برای ارائه در دانشگاه ها استفاده نموده اند. این گزارش سالانه همچنین در دادگاه های بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

این گزارش در سال های اخیر بیش از هر چیزی به مبحث قانونگذاری می پردازد و آن را تحلیل و آنالیز می نماید. تحولاتی که در بازار استارتاپ به خصوص قانونگذاری در استارتاپ ها رخ داده نقش مشخص نماینده ای در این بازار دارد.

با افزایش تعداد استارتاپ ها در سایزهای مختلف بازار به رگولاتوری احتیاجمند است. پرتغال از سال 2005 رقابت تنگاتنگی را میان شرکت های قدیمی و جدید داشته است.

همکاری استارتاپ ها با شرکت ها نقش بسزایی در افزایش هزینه ها دارد. هند قوانین ساده ای را برای استارتاپ ها مشخص نموده، چون معتقد است با افزایش شرکت های کوچک و استارتاپ ها می توان دوره تازه ای را شکل داد.

قانونگذاری معاملات و هزینه ها

دوئینگ بیزینس در تحقیق خود به این نتیجه رسیده که معاملات خارجی احتیاجمند مقیاس هایی شفاف برای محصولات رسمی است که کنترل های مشتریان را نیز در بر می گیرد. با افزایش مشتریان، داده ها هم سهم زیادی را به دست می آورند.

اروگوئه از سال 2002 تا 2011 تصمیم گرفت به این مسائل بیندیشد و سهم خود را در بازار پیدا کند. در این میان 10 درصد از افزایش مشتریان با تاخیر انجام شد و 4 درصد از مشتریان محصولات اروگوئه ای را نخریدند.

کارمندان اسپانیایی نیز در سطوح تخصصی داده هایی را میان سال های 2006 تا 2012 جمع آوری کردند که نشان می داد هر ساله با قانونگذاری معاملات هزینه ها افزایش می یابد. برخلاف تصور بسیاری از مردم، ایران در هیچ کدام از دسته هایی که دوئینگ بیزینس تحقیق نموده بود، پیشرفتی نداشته است چرا که معامله با ایران گران بوده و متوسط مالیات بر ارزش افزوده و زمین در حال افزایش است.

از شاخص سهولت انجام کسب وکار(DB) چه می دانیم؟

بانک جهانی هر ساله گزارشی را تحت عنوان شاخص سهولت انجام کسب وکار برای 190 کشور ارائه می نماید و به یاری آن محیط کسب وکار کشورها را مورد ارزیابی قرار می دهد.

شاخص سهولت انجام کسب وکار توسط سایمون دجانکو، اقتصاددان بخش مرکزی و اروپای شرقی گروه بانک جهانی ایجاد شده است. دوئینگ بیزینس محققانی چون الیور هارت و آندری شلیفر را که در زمینه تجارت نام های شناخته شده ای هستند، همراه خود دارد.

این دو محقق در بانک جهانی تاثیر رشد مالی و شاخص های این رشد در جهان را آنالیز می نمایند. دوئینگ بیزینس بیش از هر چیزی به مسئله قانونگذاری در کسب وکارها پرداخته و تاثیر آن را در تجارت بین المللی سنجیده است.

پروژه دوئینگ بیزینس از نوامبر سال 2001 کار خود را شروع کرد. این پروژه در ابتدای جهت خود بیش از 3000 تحقیق تجاری را که در سطوح دانشگاهی نوشته شده بودند، آنالیز کرد.

البته این پروژه به هر تحقیقی استناد نکرد و پیش از قبول یا رد داده ها، پیشینه نویسنده آن را جست وجو کرد. روش کاری این پروژه بنچ مارک است و به رگولاتوری اهمیت می دهد. تیم دوئینگ بیزینس اقتصاد کشورهای مختلف را با توجه به شاخص هایی که مد نظر دارند آنالیز می نمایند.

به هر کدام با توجه به شاخص ها امتیاز می دهند و در نهایت لیستی از برترین اقتصادها، بدترین اقتصادها، اقتصادهای پردرآمد یا کم درآمد تهیه می نمایند.

این رتبه بندی براساس 10زیرشاخص راه اندازی کسب وکار، دریافت مجوزها، دسترسی به برق، سطح مالکیت، دریافت اعتبار، حمایت از سرمایه گذاران خرد، تجارت های برون مرزی، پرداخت مالیت ها، انعقاد قراردادها و پایان فعالیت و ورشکستگی انجام می گیرد و هرشاخص دارای زیرشاخص هایی هست.

برای مثال راه اندازی کسب وکار که شامل رویه ها، زمان، هزینه ها و حداقل سرمایه برای افتتاح یک تجارت جدید است و سایر زیرشاخص هایی که برای مطالعه بیشتر می توانید به نسخه کامل این گزارش رجوع کنید. سال 2017، گروه محققان دوئینگ بیزینس با مسئولان 34 کشور مختلف که اقتصادشان را مورد آنالیز قرار داده بود، دیدار کردند.

این دیدار در راستای تایید تحقیقاتشان بود. سایمون دجانکو برای اولین بار گزارش دوئینگ بیزینس را در یک مجله مالی منتشر کرد. در سال 2002 آندری شلیفر در مورد قانونگذاری مطالبی را منتشر کرد.

سپس آنها شرکت های استارتاپی را در 85 کشور مختلف آنالیز کردند. با پژوهش های مالی این گروه به این نتیجه رسیدند که شرکت هایی که بیشترین سطح از رگولاتوری را دارند، با مسائل بیشتری اعم از فساد مالی روبرو می شوند اما شرکت های خصوصی فراوری نماینده ای که با مشکل قانونگذاری روبرو نیستند، به مسئله شفافیت در فراوری توجه بیشتری نشان دادند.

بیشتر کشورها در سال های گذشته از نظر مالی تغییر نموده اند و به رتبه های بهتری در جدول شاخص سهولت انجام کسب وکار رسیده اند. از سال 2003 تقریبا 4000 مقاله از دوئینگ بیزینس برای ارائه در دانشگاه ها استفاده نموده اند.

این گزارش سالانه همچنین در دادگاه های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. 2.3 درصد از کشورهایی که در لیست بدترین اقتصادهای جهان قرار داشتند، با توجه به شاخص های مطرح شده در شاخص سهولت انجام کسب وکار اقتصادشان را بهبود بخشیدند و به لیست کشورهای در حال توسعه در زمینه مالی اضافه شدند.

اولیور هارت، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2016 یکی از اصلی ترین ارکان دوئینگ بیزینس است. گزارش دوئینگ بیزینس از سال 2003 به صورت سالیانه چاپ می گردد و اعضای تیم آن علاوه بر بهبود کیفیت گزارش خود به دیگر اقتصاددانان نیز یاری می نمایند.

براساس گزارش دوئینگ بیزینس، قانونگذاری از اصلی ترین زمینه ها در توسعه بخش های خصوصی است. اگر رگولاتوری در مورد استارتاپ ها و شرکت های کوچک درست انجام گردد، هزینه ها کاهش می یابد و کارآفرینان بیش از پیش به انجام کارهای خلاقانه رو می آورند.

از دیگر مواردی که گزارش دوئینگ بیزینس در زمینه قانونگذاری به آن معتقد است، فرصت های به وجود آمده برای کارکنان در استارتاپ ها ست. به عبارتی اگر رگولاتوری به شیوه صحیح انجام گردد، اقتصاد نیز رشد خواهد نمود و کسب وکارهای تازه ای به وجود می آیند.

در ادامه بخوانید :

پرسودترین کسب وکارهای خانگی در ایران

9 دی 98 1,459

10 دلیل اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب وکارهای…

7 مهر 98 2,876

محتوای اصلی در شاخص آسانی انجام کسب وکار، شروع تجارت، شرایط کارمندان، دارایی ها، اعتبارات، سرمایه گذاری های حفاظت شده و مالیات ها ست. نیوزلند 3 سال متوالی توانسته است بالاترین امتیاز را در شاخص سهولت انجام کسب وکار کسب نماید.

این در حالی است که سنگاپور از سال 2007 تا 2016 رتبه اول را داشته است. از سال 2017 تا به امروز سنگاپور رتبه دوم شاخص سهولت انجام کسب وکار را دارد. پس از آن هنگ کنگ، دانمارک، کره جنوبی و آمریکا قرار دارند.

مهسان بلاگ: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

تور مالزی ارزان قیمت: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

جعبه مهر: جعبه مهر | مجله اجتماعی مهرورزی و مهربانی

منبع: مجله شنبه
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 75994

به "دوئینگ بیزینس : آنچه در انتظار اقتصاد دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئینگ بیزینس : آنچه در انتظار اقتصاد دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید